Yoga in de herfst: reflectie, ademen, loslaten

Yoga Campus Arnhem Yoga Arnhem-Noord SpijkerkwartierMet de overgang van de zomer naar de herfst verandert ook onze energie. De oefeningen die we heerlijk vonden in de zomer, doen niet hetzelfde voor ons in de herfst. De herfst is een tijd van bezinning; de oogst is binnen en er komt meer rust in het leven. Of nou ja, dat is het idee. Maar in ons drukke bestaan komt er van die rust soms niet veel terecht. Vaak is het juist de tijd om weer onze verantwoordelijkheden en routines op te pakken na een vrijere zomer. De automatische piloot neemt het over. Daarom is het in de herfst extra belangrijk om bewust tijd te nemen voor jezelf, door bijvoorbeeld de natuur in te gaan of yoga te beoefenen. Een mooie tijd om terug te kijken, te ademen en met liefde los te laten wat we niet meer nodig hebben.

In de herfst is het goed om wat extra aandacht aan onze longen te besteden. Doordat we vaker de ramen dicht doen, krijgen we minder frisse lucht binnen. Gelukkig helpt de natuur: de wind die tijdens de herfst waait zit vol prana – levensenergie. Dus bewust diep ademen wanneer je buiten bent doet al heel veel voor je longen. Wil je ze nog wat meer aandacht geven, doe dan iedere ochtend deze oefening (liefst met het raam open!).

Exercise for the Lungs and Bloodstream

Deze oefening reinigt je longen en je bloed, geeft je vitaliteit en vergroot je longcapaciteit. Bovendien werkt hij ook sterk op je nieren; de accu’s van je lichaam.

Je zit in easy pose (ook wel halve lotus of kleermakerszit genoemd) met een rechte rug en je kin iets ingetrokken naar je hals. Houd met je handen je knieën vast. Adem volledig in zodat je het in je ribbenkast voelt en houd de adem vast. Adem niet later nog meer in en laat ook geen adem lekken. Duw met je tong tegen je gehemelte en tanden aan.

Begin nu met de Spinal Flex, beweeg je rug van voor naar achter, je maakt hem hol en bol. Houd hierbij je hoofd rechtop en je kin in necklock (lichtjes ingetrokken naar je hals). Houd je schouders laag.

Ga net zo lang door met de beweging tot je moet uitademen en adem dan uit door je neus. Adem weer diep in en ga door.

Begin met 3 minuten en bouw het langzaam op naar maximaal 11 minuten.