Yin Yoga houding de Gorilla pose stimuleert je darmen

Docente Ingrid Loman geeft bij Yoga Campus Arnhem onder andere Yin Yoga. Ze deelt met jullie de zogenaamde Gorilla pose. Deze Yin Yoga houding werkt vooral op de energie van de dikke en dunne darm. Deze twee meridianen lopen vooral aan de buitenkant van de armen. Meridianen zijn in de yogafilosofie energetische ‘wegen’ in het lichaam die een orgaan van de nodige energie voorziet.

De dikke darm-meridiaan bevindt zich aan de kant van de wijsvinger en de dunne darm-meridiaan aan de kant van de pink. Als de energie in deze meridianen weer op gang komt, stroomt het beter naar het orgaan zelf. Waardoor het orgaan zijn taak makkelijker en beter kan uitvoeren. De energie in het orgaan zelf komt meer in balans.

Yin Yoga werkt op de meridianen in het lichaam. In de yogafilosofie wordt beschreven dat de meridianen door het bindweefsel lopen, het weefsel in het lichaam dat alles aan elkaar verbindt. Met de eigenschap dat als het in balans is, het kan stromen en door kan geven.

Hoe kom je in de Gorilla pose?
Je zit op handen en knieën. Je beweegt je vingers naar de knieën toe, waarbij de rug van de hand op de grond komt. Dan breng je het gewicht van het lichaam naar achteren tot je een rek voelt aan de buitenkant van je armen (dat deel dat nu naar voren wijst). De rek kan vooral bij de pols voelbaar zijn, maar kan ook verder naar boven trekken.
Als het wat zwaar wordt voor je benen, kun je je knieën dichterbij je handen plaatsen en het bekken op de hielen laten rusten. Of je brengt juist je knieën verder van je handen af, zodat het zwaartepunt van het lichaam door je benen gedragen wordt.
Als je armen heel ver doorbuigen en je voelt de rek daardoor minder, dan kun je de armen langzaam wat meer strekken.

Houdt de houding ongeveer 4 minuten aan. Rustig doorademen naar je buik, ook dat stimuleert de darmen. Ze krijgen als het ware nog een zachte massage mee. In het rustig doorademen komt er ontspanning in het lichaam en kun je de rek makkelijker verdragen. Je geeft op dit moment het bindweefsel de gelegenheid om weer soepel te worden en de energie door te geven aan de darmen.

Na de 4 minuten kun je je handen over je knieën laten glijden en op je benen laten rusten. Neem alle tijd om te voelen hoe het stroomt in je handen en armen, waar het warm wordt en wat je allemaal nog meer mag ervaren in je lichaam. Je darmen zijn je dankbaar.