Waarom is goed ademen zo belangrijk?

Ademhaling Yoga Campus ArnhemHet wordt langzaam weer wat mooier weer. Daardoor is het steeds prettiger om buiten te zijn en de lentelucht diep in te ademen. Je kunt hem soms al ruiken. Op deze momenten ben je je bewust van je adem, maar doorgaans ben je daar niet zo bewust mee bezig. En dat hoeft ook zeker niet altijd. Alleen door af en toe wat meer stil te staan bij de adem, kun je deze op een juiste manier beïnvloeden. Dat kan je helpen om meer te ontspannen of beter contact te maken met jezelf en het kan klachten voorkomen. Wil je weten hoe? Lees verder.

Wat is goed ademen?

Adem reageert op je gemoedstoestand. Heb je het druk of ben je gespannen, dan gaat de adem sneller en komt deze veelal hoger in het lichaam. Je verliest daardoor het contact met je buik. Je buik is het gebied dat je aangeeft wat wel of niet goed voor je is. Denk maar aan het spreekwoord ‘ik heb er pijn van in de buik’, als iets niet goed voelt. Of ‘vlinders in de buik’, als iets wel goed voelt. Daarnaast zal de adem, als je je rustig en op je gemak voelt, trager zijn en lager in het lichaam komen. De adem vult onbewust je buikgebied en laat deze daarna ontspannen.

De ademhaling hoort bij het autonome zenuwstelsel, net als je hartslag, je spijsvertering en de bloedsomloop. Men gaat ervanuit dat je je autonome zenuwstelsel niet bewust kunt beïnvloeden. Maar het mooie van de adem is, anders dan de spijsvertering of de doorbloeding bijvoorbeeld, dat je deze wél kunt beïnvloeden. Want niet alleen je gemoedstoestand bepaalt het ademritme, maar ook de adem zelf kan invloed hebben op je gemoedstoestand. En dat is een interessant gegeven. Waarschijnlijk niet onbekend, maar zeker ook vaak niet veel gebruikt. Misschien kan de volgende informatie daar verandering in brengen.

Waarom altijd neusademen?

Eerst een testje: ga maar rechtop zitten en ontspan een beetje. Je merkt de adem op. Adem je nu door je mond of door je neus? We gaan beiden doen en kijken wat dat doet in het lichaam.
Eerst de mondademhaling: volg de beweging van de adem en voel maar waar in het lichaam die de meeste ruimte maakt. Daarna sluit je je mond en adem je door je neus. Heel rustig volgend. Waar voel je nu de adembeweging in het lichaam?

Bij een mondademhaling komt de adem vooral in de borst. Bij een neusademhaling voel je deze vooral in de buik. We hebben al gelezen dat een buikademhaling voor meer rust zorgt. Dit is één van de redenen dat de neusademhaling zo belangrijk is.

Een tweede reden is dat de mond fysiek gezien gemaakt is om te praten, eten en drinken en de neus om te ruiken en te ademen. Dus de functie van de neus is anders dan die van de mond. De voordelen van een neusademhaling ten opzichte van de mondademhaling zijn:
– In de neus zitten allemaal lange trilharen die slijmvlies bevatten. Zij zorgen voor het opruimen van bacteriën en giftige stoffen uit de buitenlucht. Je longen blijven schoner.
– De neus zorgt voor het opwarmen van de buitenlucht. Als de lucht de longen bereikt is deze 37 graden.
– Een neusuitademing zorgt voor minder vochtverlies. Wat betekent dat je dit vocht minder snel van buiten hoeft aan te vullen.
– Bij een neusuitademing hou je meer warmte vast in het lichaam. Je neusslijmvlies raakt niet uitgedroogd en geïrriteerd.

Dus niet alleen de inademing door de neus heeft voordelen, maar zelfs de uitademing door de neus is beter voor je gezondheid dan de ademhaling door de mond.

Waarom de uitademing langer dan de inademing?
Je ademt niet voor niets. Je ademt om de zuurstof uit de lucht door te geven aan alle cellen in het lichaam. Zodat onder andere je hart blijft kloppen, je ogen kunnen zien en je huid herstelt bij wondjes. Voor alle processen in het lichaam is zuurstof nodig. Hoe kan je lichaam die zuurstof nu het best opnemen?
Weer even een klein testje: hoeveel tellen adem jij in? En hoeveel tellen adem je uit? Zijn jouw in- en uitademing even lang? Om het lichaam de ingeademde zuurstof goed op te kunnen laten nemen, zou jouw uitademing langer moeten zijn, dan de inademing. De inademing zorgt voor zuurstof, de uitademing stoot overtollig koolzuur uit.
Maar koolzuur is niet alleen maar een afvalproduct, het is in het lichaam ook nodig om de zuurstof op te laten nemen. Je kan koolzuur zien als een poort in de bloedvaten die de zuurstof doorlaat naar andere weefsels. Als de poort ver open staat, komt er veel zuurstof door, bij een poort die half open staat, komt er minder zuurstof door. Door langer uit te ademen, verhoog je het koolzuurniveau in de bloedvaten, waardoor de poort verder open gaat staan.
Als je dit langer uitademen niet gewend bent, kan het zijn dat je wat ademnood krijgt. Dat is een teken dat jouw koolzuurgehalte laag is en dat langer uitademen juist zo nodig is om van de ingeademde zuurstof gebruik te kunnen maken.

Minder snel klachten

Ziek worden en lichamelijke klachten krijgen is nooit prettig. En met de lente op komst wil je vast liever weer ondernemen, dan ziek thuis zitten. Dan is dit misschien wel hét moment om te starten met een goede neusademhaling. Ben je nog niet helemaal overtuigd? Onderstaand lijstje laat zien welke klachten je kunt voorkomen met een goede ademhaling.

  • Schouder- en nekklachten
  • Hoofdpijn
  • Spijsverteringsklachten
  • Stress
  • Droge mond
  • Kortademigheid
  • Slaapproblemen
  • Vermoeidheidsklachten

Yoga Campus Arnhem wenst iedereen een ademvrije lente toe!
Wil je meer weten over de adem? Lees dan eens deze boeken:
Verademing van Bram Bakker en Koen de Jong
Zuurstofwinst van Patrick McKeown en Marion Meesters