Kundalini Yoga meditatie tegen (december)stress

Waarom raken we zo van de leg van al die leuke dingen in december? Op de decembermaand ligt voor veel mensen druk: we hebben het gevoel dat er van alles moet en dat moet dan ook nog leuk zijn. Kerst is een tijd van verbinding, echt contact met je dierbaren én met jezelf. Maar om dat contact goed te kunnen maken is het belangrijk om ook naar binnen te keren, om zelf in balans te zijn. Met deze Kundalini Yoga meditatie kom je snel weer bij jezelf. Kom maar op met die drukke supermarkten!

“You should sit in meditation for twenty minutes every day – unless you’re too busy; then you should sit for an hour.”

― Dr. Sukhraj Dhillon

Meditatie om stress te verlichten:

Dit is een ontzettend effectieve Pranayam oefening (ademhalingsyoga) om stress los te laten en je te vullen met kalmte, stilte en balans. Doe deze yoga meditatie bij voorkeur in de avond.

Houding: zit in Easy Pose (kleermakerszit) met een rechte rug, borst naar voren en je kin iets in zodat de achterkant van je nek lang wordt. Je handen zijn in Gyan Mudra (duim en wijsvinger tegen elkaar) op je bovenbenen of knieën.

Ogen: zijn gesloten, focus op het puntje tussen je wenkbrauwen en volg met je aandacht je ademhaling.

Adem: adem volledig in door je neus in 8 gelijke teugjes. Adem in één keer krachtig en volledig uit door je neus. Blijf op deze manier ademen in je eigen ritme.

Tijd: begin met 5 minuten en bouw op naar 11 minuten.

Einde: adem diep in en hou de adem 5-10 seconden vast. Adem uit. Adem nog een keer diep in en hou de adem 15-20 seconden vast en rol met je schouders. Adem krachtig uit. Adem een laatste keer in, hou 15-20 seconden vast en rol zo snel als je kunt met je schouders. Adem uit en ontspan.