IJs en Yoga op de Campus

IJsyoga Wim Hof Yoga Campus ArnhemMet -5 graden buiten temperatuur, het geluid van gitaar op de achtergrond en een bad met ijs buiten op de binnenplaats van Yoga Campus Arnhem startten wij afgelopen zaterdag 5 maart de workshop ‘Wim Hof methode en Kundalini Yoga’. Peter Bouma, WHM trainer en Marijke Hulstein, Kundalini Yogadocent van de Yoga Campus Arnhem kijken terug op een geslaagde workshop.

“Brrrrr… nee hoor, mij te koud!” is de meest gehoorde opmerking als het gaat om de Wim Hof Methode, ook wel bekend als de ‘iceman’. De deelnemers aan de workshop “Wim Hof Methode & Kundalini Yoga” keken er achteraf heel anders tegenaan! “Wauw gaaf! Ik kan gewoon ontspannen in dit ijskoude water!!
Voor sommige was het even spannend, maar “de kick achteraf was het helemaal waard.”

Ademhaling en focus

Trainen met koude is een belangrijk onderdeel van de methode. De andere onderdelen – ademhaling en focus – zijn echter minstens zo belangrijk. Als Wim Hof zichzelf niet fysiek zou voorbereiden en niet de juiste mindset heeft, dan heeft hij het ook gewoon koud.

In de workshop hebben we daarom eerst gekeken naar de fysiologie van de hersenen, de ademhaling en ons autonome zenuwstelsel. Hoe werken onze hersenen eigenlijk en hoe kunnen we daar invloed op uitoefenen? Door onderscheid te kunnen maken tussen denken, voelen en handelen kun je met gerichte focus, een ervaring van je lichaam beïnvloeden.

Met deze kennis op zak zijn we aan de slag gegaan met speciale ademhalingstechnieken. Wetenschappelijk onderzoek heeft laten zien dat we met deze ademhaling ons lichaam in een PH-neutrale staat brengen, wat een zeer positieve invloed heeft op je gezondheid en immuunsysteem. En in deze staat gebeurt er nog iets bijzonders: de pijn- en paniekprikkels naar de hersenen worden geremd. Je reageert daardoor anders op uitdagingen voor het lichaam, zoals kou.

Relatie met Kundalini Yoga

Ook in de Kundalini Yogales werd de theorie van “Voelen, Denken & Handelen” naar de praktijk vertaald. Want ook tijdens de inspanning en focus bij yoga komen we dit tegen.

Je hoort de uitleg van een oefening en je reageert in jezelf. Je hebt er zin in, ziet er tegenop, begint te mopperen of komt blokkades of weerstand tegen. Tijdens het uitvoeren voel je ook allerlei sensaties in je lijf. En daar ga je dan ook nog eens wat van vinden.

Al deze gedachten en gevoelens samen, bepalen jouw “handelen” in een oefening. Zo kun je jezelf motiveren, pijn verdrukken, je verstand op nul zetten of de handdoek in de ring gooien… Hiermee leer je ook jezelf kennen hoe je in het dagelijks leven vaak omgaat met ongemak dat op je pad komt. Simpel gezegd: beweeg je mee of beweeg je tegen? Geef je gas of trap je op de rem?

Het ijsbad

En dit is ook meteen de mooiste les voor de deelnemers om mee te nemen naar het ijsbad waar we de workshop mee af sluiten. Ja klopt, het is koud! Maar lichaam en geest zijn nu optimaal voorbereid.

  • De ademhalingstechnieken geven fysieke kracht en houden de angst- en pijnprikkels weg
  • Door te richten op voelen en handelen hou je beperkende gedachten weg
  • De kou wordt dan een warme vriend

Marijke en Peter willen de deelnemers en Yoga Campus Arnhem nogmaals hartelijk bedanken voor de gelegenheid, de dappere inzet en het enthousiasme. Dit gaan we in de toekomst zeker nog een keer organiseren. Hou daarom de agenda in de gaten op KundaliniYogaArnhem en/of DeChillfaktor.