De Bananasana brengt jouw galblaasenergie weer in balans

Docent Ingrid heeft een praktische yin yoga houding voor je die je galblaasenergie weer in balans brengt. De Bananasana, oftewel de bananenhouding, rekt het bindweefsel in het lichaam daar waar de galblaasmeridiaan gelegen is.

Het houtelement: standvastig en flexibel
De lente staat in het teken van het houtelement. Na de donkere winterdagen, waarin we wat meer naar binnen zijn gekeerd – letterlijk door meer in huis te vertoeven en figuurlijk door wat minder te doen en de stilte en rust op te zoeken – zorgt de zon en de warmere dagen in de lente dat we weer naar buiten willen. Genieten van de natuur die openbarst, die laat zien dat ze leeft. De warmte van de eerste zonnestralen op je huid. De gezelligheid van op een terrasje zitten of samen een wandeling te maken. We laten ons weer meer zien aan de buitenwereld.

Dit is de tijd dat we de ideeën die we opgedaan hebben in de winter, nieuwe plannen en dromen mogen gaan verwezenlijken. De winter heeft gezorgd voor een stevige basis, waardoor we flexibel mee kunnen bewegen met wat er op ons pad komt in deze lentetijd. Net als een boom, die symbool staat voor het element hout, goed geworteld in de grond en beweeglijk in de takken, zodat het met alle winden mee kan waaien en niet breekt. Als je goed geworteld bent is er een balans tussen stevigheid en flexibiliteit. Je kunt omgaan met veranderingen en bent sterk genoeg om voet bij stuk te houden als dat nodig is.

Op welke manier voedt de Bananasana het houtelement en jouw galblaasenergie?
De Bananasana, oftewel de bananenhouding, rekt het bindweefsel in het lichaam daar waar de galblaasmeridiaan gelegen is. Als de energie in die meridiaan in balans is en goed stroomt, kun je je herkennen in het voorgaande stukje over het houtelement. Dan ben je standvastig en flexibel wanneer dat nodig is. Je kunt goed omgaan met spanning tussen stevigheid en flexibiliteit. Dat geeft rust en houvast. Het kan ook zijn dat je op dit moment weinig rust voelt, dat je juist snel geïrriteerd bent en vaak frustratie en boosheid voelt. Of misschien ben je niet het type die boosheid snel uit, maar je emoties binnenhoudt, wat tot gevoelens van onrust en nervositeit kan leiden. Dan kan de Bananasana uitkomst bieden.

Energie weer in balans
Door de rek op het bindweefsel, daar waar de meridiaan gelegen is, wordt het bindweefsel weer soepeler. Dat maakt dat de energie beter kan gaan stromen en de galblaas zelf kan voeden. Als de energie weer in balans komt, kan het zijn dat je minder prikkelbaar bent en makkelijker met alle veranderingen en verrassingen van de lente om kan gaan. Zodat je energie overhoudt om te genieten van alles wat groeit en bloeit in deze tijd van het jaar.

Zo doe je de Bananasana:

Liggend op je rug, breng je je armen over het hoofd. Om de linkerkant van je lichaam rek te geven, beweeg je eerst je rechterbeen naar rechts, gevolgd door je rechterarm. Dan leg je ook je linkerbeen naar rechts en je linkerarm, waarbij je best je schouders en hoofd mee mag bewegen naar links. Je hele achterkant; bekken, rug en schouders liggen zoveel mogelijk op de grond. Heb je nog wat meer ruimte, dan beweeg je alles nog een stukje naar links. Nu voel je de rek aan de rechterkant van het lichaam. Valt die rek best mee, dan heb je nog de mogelijkheid om je enkels te kruisen (zoals op de foto) en met je linkerhand de rechterpols te pakken en de hele rechterarm nog net iets meer rek te geven.

Je blijft zo ongeveer 4 à 5 minuten in deze houding. Daarna beweeg je alles weer terug naar het midden en voel je na. Is er verschil tussen rechts en links? Voelt de rechterkant warm of koud? Is er beweging voelbaar of voelt het juist stil en ruim? Alles wat je voelt geeft een verandering in het bindweefsel en de energie aan. Het navoelen is belangrijk om je lichaam de gelegenheid te geven om te herstellen en dat te doen wat nodig is om de galblaasenergie te versterken.

Ingrid Loman geeft Easy Flow, Power en Yin Yoga bij Yoga Campus Arnhem in Arnhem-Noord. Benieuwd wanneer je in het Spijkerkwartier terecht kunt voor deze lessen? Kijk dan snel op het rooster.